fredag 21 mars 2014

Vilar min ömma kropp i soffan (fortfarande ordentlig träningsvärk) och ser på Efter tio med Malou von Sivers. Har riktigt svårt för den kvinnan.. Hennes intervjuteknik håller inte måttet för ett eget program om du frågar mig, men denna vecka har de haft temat "Männs våld mot kvinnor", ett ämne jag bryr mig om och just nu är Fatta-gruppen där. Gänget med olika kvinnor som fick nog när en man friades i en våldtäktsdom, så de samlade in över 100 berättelser från våldtäktsoffer som de läste upp utanför Riksdagen för att få dem att fixa en samtyckeslag för sex. 


Det här är sjukt viktigt för alla! Att forma om samhället går inte på en dag men att dessa tjejer gör det här är en bra start. Man måste ändra på hur killar förväntas vara, hårda, redo för våld (att slåss eller beskydda) eller sex, och lära respektera andra och sig själva. Tjejer behöver veta att de inte behöver ställa upp på saker de inte vill, att ETT nej räcker. Spräcka de sjuka normerna som finns om hur tjejer och killar ska interagera med varandra. Skolan pratar bara om hur man har sex, de tar inte upp viktiga saker som press, tjat eller vad det finns för gränser. 

Min enkla tumregel är: om en hen säger något kränkande så brukar jag tänka att om det hade varit min pappa, min mamma eller min son/dotter som sa så, hade jag tyckt det varit ok? Gör jag inte det, då säger jag emot. Jag har sagt till min sambo (en man, vilka ibland kan ha svårt att relatera till en kvinnoförnedrande syn eller våga ta ställning) så bör han tänka när hans kollegor/vänner säger nått om det är ord/handlingar han tycker vore okej om någon sa till mig, hans mamma eller hans dotter, eller om det var hans bror eller son dessa ord kom från, är det inte okej - gör nått. Det är i det lilla det börjar. 

Kärlek till Fatta, till Femtastic och ni andra fina personer som vågar vara er, står på er och gör världen bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar